🔰«مؤمن به طاغوت» کیست؟


🔘چرا بعضی‌ها ضعف آمریکا را باور نمی‌کنند؟

🔘«مؤمن به طاغوت» ممکن است اهل نماز و روزه هم‌ باشد!


🔻در قرآن کریم، دربارۀ «طاغوت» دو تعبیر مهم و عجیب وجود دارد: یکی «ایمان به طاغوت» و دیگری «عبد طاغوت». خدا در قرآن می‌فرماید: «بعضی‌ها مؤمن به طاغوت هستند» واقعاً معنای این جمله چیست؟ مؤمن به طاغوت چه ویژگی‌های دارد؟


🔻به نظر می‌رسد «مؤمن به طاغوت» کسی است که:

1️⃣- آن‌قدر تحت تأثیر هیمنۀ طاغوت است، یا آن‌قدر شیفتۀ نظام طاغوتی است که عیب‌های طاغوت را نمی‌بیند.

2️⃣- سخنان طاغوت را به‌صورت تعبدی و بدون تحقیق و بررسی می‌پذیرد و عیوب طاغوت را برای خودش توجیه می‌کند.

3️⃣- تفکر و منش طاغوتی را آن‌قدر معقول می‌داند که حتی آن را مقدّس می‌شمرد!

4️⃣- به خودش اجازۀ اندیشیدن در نقد طاغوت نمی‌دهد.


🔺همۀ این ویژگی‌ها در غرب‌زدگان دیده می‌شود. تمدن غرب با همۀ ویژگی‌های مثبتی که احیاناً می‌شود برای آن برشمرد، یک تمدن طاغوتی است؛ چون در ساختار و ذات خودش نمی‌تواند حقوق انسان‌ها را رعایت کند.


🔻اگر به یک غرب‌زده بگویید که «آمریکا ضعیف است و احمقانه رفتار می‌کند» باور نمی‌کند؛ چون به قدرت و هوشمندی آمریکا ایمان آورده است، هرچند موارد نقض آن را آشکارا می‌بیند. 


🔻حتی در مواردی که به‌صورت تجربی ضعف و حماقت آمریکا را برای او اثبات می‌کنید و به او می‌گویید «دیدی که در این موارد ضعیف است!» هرگز قبول نمی‌کند و می‌گوید: نه، آنها حساب‌شده عمل می‌کنند! این ناشی از ایمان او به طاغوت است.


🔻کسی که حماقت دشمنان دین را باور نکند، نوعی ایمان به طاغوت دارد. امام خمینی(ره) عمیقاً کافر به طاغوت بود، به همین دلیل می‌فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»


👌مؤمن به طاغوت، ممکن است نماز ‌بخواند و روزه هم بگیرد؛ اما باورش این است که ما نمی‌توانیم بدون یک ساختار طاغوتی زندگی کنیم. غرب‌زدگی، ایمان به طاغوت و ساختار اجتماعی و سبک زندگی طاغوتی است.


👤علیرضا پناهیان- ۹۶.۱۱.۱۶

🚩دانشگاه صنعتی شریف

👈🏻صوت و متن:

panahian.ir/post/4530


@Panahian_ir